Behåll gaffeln!

"När läkaren gav henne beskedet att hon högst hade tre månader kvar att leva, bestämde hon sig för att genast ordna med alla detaljer kring sin egen begravning. Tillsammans med prästen i den lokala kyrkan gick hon igenom vilka sånger som skulle sjungas, vilka textstycken som skulle läsas och vilka kläder hon ville ha på sig.

-Och så är det en mycket viktig sak! Jag vill begravas med en gaffel i handen, sa hon slutligen.

Prästen kunde inte dölja sin förvåning. En gaffel?

-Får jag fråga varför? undrade han försiktigt.

-Jag kan förklara, svarade kvinnan med ett leende. Jag har varit på många olika middagsbjudningar i mitt liv, och jag har alltid tyckt bäst om de gånger då den som dukat av sagt "Du kan behålla gaffeln". Då visste jag att något ännu bättre var påväg. Inte bara glass eller pudding, utan något rejält - paj eller något liknande. Jag vill att folk ska titta på mig där jag ligger i min kista med en gaffel i handen. Då kommer de att fråga sig: "Vad är poängen med gaffeln?". Då kan du förklara för dem vad jag har sagt. Och så hälsar du till dem att de också ska behålla sina gafflar. Något bättre är påväg.


"Sikta mot månen.
Om du skulle missa,
så landar du bland stjärnorna."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0