Korruption i Kina

Jag läser inte tidningen så ofta som jag borte och jag har lite dåligt samvete för det, men igår lyckades jag iallafall skumma igenom VK och läste då en artikel om Kina och hur mycket "svarta pengar" som verkar genomsyra detta land. Jag hade ingen aning om hur stor skillnad det tydligen är mellan vårt trygga lilla Sverige, min bubbla, och andra delar av världen.

Artikel skriver bland annat om att folk t.ex. känner sig tvungna att ge sina läkere dricks innan ett kirurgiskt ingrepp eller en operation för att vara säkra på att få bästa tänkbara vård, rätt diagnoser eller rätt utskrivna mediciner. Även lärare mutas med gåvor för att man ska få sina barn antagna till en utbildning eller förbättra sina betyg.

Är det inte sjukt?
Jag blev upprörd och väldigt tacksam över att vi i Sverige inte lever med samma situation. Jag vill ju tro det bästa om folk och på att det finns en allmän välvilja hos folk att hjälpa andra. Oavsett hur mycket pengar jag har är jag ändå en person, precis som vem som helst annan, med känslor och rättigheter.
Lite skrämmande är det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0