Jag lär känna mig själv, en dag i taget.

Äntligen har jag/vi avverkar alla måsten vi haft i kalendern. Jag ser fram emot en mer luftig kalender och lite mer spontanitet framöver.

BVC och vaccinationen i måndags gick bra, ingen feber, bara glad och sprattlig i vanlig ordning. Lite backning på att hon fortfarande bara ligger på golvet och inte vill framåt, uppåt, osv så vi få öva lite på att vända åt andra hållet och kråla/krypa lite. Läkarbesök för mig gick bra, äntligen nån som lyssnar och jag får äntligen ta prover för kontroll av struma (hur svårt ska de va??). Och tillsistbesök hon gyn idag (typ sjuhundrafemtioelfte gången ja är där känns de som) gick åxå bra, samma känsla här, äntligen någon som lyssnar!. Kul att läkarn såg ut som jultomten (vitt skägg och rund om kinderna haha). Nu har jag åtminstone en plan för hur ja ska komma tillrätta med allt.

Att kroppen förändras efter en graviditet förstod till och med jag, men man tänker mest mage som ska bli sladdrig, bröst som blir omformade, mus som möbleras om, några extrakilon som hänger kvar... alltså ytliga förändringar. Inte så mycket hur förändringarna på insidan kan påverka, exempelvis hormonbalans som kan bli annorlunda, eller mage som arbetar annorlunda, eller känslor och reaktioner som plötsligt finns där som man inte upplevt förut. Det är lite som att man behöver lära känna sig själv på nytt och acceptera sitt nya jag, vilket i mitt fall varit svårt. Inte svårt att förändras egentligen, men svårt att acceptera att jag inte känner mig själv lika bra som jag gjorde innan. Även självkänslan som alltid varit god, har fått sig en känga, likaså självförtroendet som jag sakta men säkert bygger upp igen. De är svårt, när man är van att tro på sig själv och vad man kan, att plötsligt känns så mycket osäkerhet och tvivel på sig själv. 

Att få barn är inte bara en resa för att lära känna sitt barn utan åxå en resa för att lära känna sig själv, kanske på nytt, eller kanske bara på ett djupare plan. De är inte så många som pratar om detta, och för mig som gärna vill ha kontroll har det varit svårt att inte känna igen mig själv. Men jag är säker på att jag kliver ur karusellen som en starkare och tryggare person.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0